Velká Ummajovská mešita
Velká Ummajovská mešita
Velká Ummajovská mešita je spolu se Skalním chrámem v Jeruzalémě prakticky nejstarší mešitou, zachovanou v téměř stejném stavu i přes prováděné obnovy. Nachází se v centru Damašku, na konci súku Hamidie. Byla založena roku705n.l. ummajovským kalífou Al Walidem Ibn Abd Al Malekem v době kdy Damašek zažíval svůj „zlatý věk“. Tyčí se v místě, které je určeno modlitbám už tisíciletí. Před třemi tisíciletími zde stál aramejský chrám zasvěcený bohu Haddadovi, na počátku křesťanské éry, v době Římanů, byl postaven chrám ke slávě Jupitera Damašského a ve 4.století n.l. se změnil na křesťanskou baziliku, která nesla jméno Svatého Jana Křtitele.
Zcela výjimečným, dá se říci unikátním jevem je fakt, že v se modlitebně mešity nachází hrobka.Je to hrobka Jana Křtitele (Said Jahja pro muslimské věřící). A tak zde můžeme vidět další zvláštní věc, že se totiž k hrobce chodí pomodlit nejen muslimové, ale i křesťané. Přítomnost hrobky je historicky doložená. Když Arabové dobyli Damašek, nalezli uprostřed města pýchu damašských křesťanů, nádhernou basiliku s hrobkou. Jistý význačný damašský občan, Sarjoun – otec svatého Jana Damašského, který se díky svému arabskému původu uměl vyjadřovat arabsky, požádal o slyšení kalífu a poprosil ho, aby ušetřil tento svatostánek. Z respektu pro Saida Jahju ušetřili chrám i ostatní kalífové a tak se v něm střídaly bohoslužby křesťanské i muslimské za zvuku zvonů i zpěvu muezínů. Když se kalífa Al Walid rozhodl postavit majestátní mešitu, která bude svou rozlohou hodna slávy rozlehlé arabské říše; mešitu, kterou podle jeho slov „nikdo už nepostaví podobnou - ani nyní, ani později“, nabídnul křesťanům možnost postavit několik dalších kostelů a nechal jim postavit nový kostel Svatého Jana výměnou za přenechání baziliky. Novou mešitu pak postavil na místě kostela, ale hrobku ponechal na místě.
Mešita se stavěla deset let a stála víc než jedenáct milionů zlatých dinárů. K její stavbě se shromáždili nejlepší stavitelé, zedníci, řezbáři, kameníci a malíři. Výsledkem je unikátní dílo vynikající architektury, které po staletí inspirovalo stavitele mešit muslimského světa. Mešita se vyznačuje třemi vztyčenými minarety, které byly postaveny každý v jiném stylu a také rozlohou nádvoří a ohromným modlitebním sálem. Obdivuhodné jsou zdi pokryté mozaikami znázorňujícími rajské zahrady, paláce, hradby a řeky. Nejvyšší minaret se jmenuje Ježíšův, protože podle místní tradice z něj sestoupí Mesiáš v den posledního soudu.
Ibn Battuta napsal:
Je to nejvznešenější mešita na světě pro svou okázalost, vynikající architekturu, obdivuhodnou krásu, líbeznost a dokonalost. Nikde se nenajde podobná a žádná jiná s ní nesnese srovnání…Její sláva je známá daleko a četl jsem v knize Kvality Damašku následující slova:“ Jedna modlitba v této mešitě se vyrovná třiceti tisícům modliteb jiných…“
I dnes je mešita plná života. Muži, ženy i děti sem přicházejí, aby se zde pomodlili, obdivovali její krásu, nebo si v příjemném chládku odpočinuli.