Rok svatého Pavla
Rok svatého Pavla
Při příležitosti dvoutisícího výročí narození svatého Pavla se od 29.6.2008 do 29.6.2009 konal speciální jubilejní rok, věnovaný tomuto apoštolovi národů. Rok svatého Pavla vyhlásil v Římě v předvečer slavnosti sv. Petra a Pavla (29.6.) papež Benedikt XVI.
V Damašku se během tří dnů konala společná setkání rozličných křesťanských komunit a pozvaných hostí církevního světa pod patronátem Ministerstva turistiky v Sýrii. Oslavy se konaly v místech, která byla svědky základních okamžiků Pavlova obrácení a jeho budoucího poslání.
Jsou to
- Klášter Prozření sv. Pavla v Tel Kawkab
- Kostel sv. Ananiáše
- Klášter sv. Pavla na hradbách
- Jeskyně sv. Pavla
Nedalo nám to, žijeme v Damašku, a tak jsme tato místa také navštívily, protože jsme se chtěly blíže seznámit s jejich historií.
Pavel z Tarsu, apoštol Pavel, též Saul (hebrejsky Šaul, česky také překládáno jako Šavel), je jednou z nejdůležitějších biblických postav, o jeho osudech vypráví v bibli Nový zákon. Je řazen mezi apoštoly, přestože do původní dvanáctky nepatřil a s Ježíšem se osobně nesetkal, vyjma zázraku obrácení na cestě do Damašku. Jeho zásluhou se křesťanství začalo šířit mezi pohany a stalo se světovým náboženstvím
Šavel byl synem zámožného Žida z města Tarsu. V rodném městě získal vzdělání v řeckých školách a poté odešel do Jeruzaléma, aby se seznámil se Zákonem svých předků. Přiklonil se ke straně farizejů a horlivě pronásledoval křesťany, považované za rouhače. Stal se jedním z nejvýznamnějších pronásledovatelů Kristových učedníků, a když se rozprchli z Jeruzaléma do cizích měst, vyžádal si povolení, aby po nich směl pátrat i tam.
Vypravil se z Jeruzaléma do Damašku, aby zajímal tamější křesťany. Když se blížil k městu, na kopci Tel Kawkab jej oslnila náhlá záře z nebes. Padl na zem a uslyšel hlas: "Šavle, Šavle, proč mne pronásleduješ?" Zeptal se polekaně: "Kdo jsi, Pane?" a uslyšel odpověď: "Já jsem Ježíš, kterého pronásleduješ. Vstaň, jdi do města a tam se dovíš, co máš dělat." Šavel vstal ze země, otevřel oči, ale nic neviděl. Jeho průvodci ho museli do Damašku dovést.
Obrácení na cestě do Damašku, Caravaggio
V té době žil v Damašku muž jménem Ananiáš. Zjevil se mu Náš Pán a řekl mu, aby šel v Přímé ulici do Judova domu, a tam najde muže, který se jmenuje Šavel z Tarsu. Očekává ho, protože měl vidění, že ho Ananiáš vložením rukou zbaví slepoty. Ananiáš se polekal, protože už slyšel o zuřivém pronásledování křesťanů Šavlem, ale Náš Pán mu řekl: „ Běž! Ten muž je nástroj, který jsem si zvolil, aby se moje slovo rozšířilo mezi všemi národy“. Tak Ananiáš šel a pokřtěním zbavil Šavla slepoty.
Pokřtění Šavla, dům sv. Ananiáše
Ananiáš je biblická postava. Tento Žid z Damašku byl již dlouho křesťanem a hrál důležitou úlohu v mladé křesťanské církvi v Damašku. Kázal víru v syrské oblasti, když byl zatčen guvernérem Liciniem a za hradbami Damašku ukamenován.
útěk z Damašku
Šavel pobyl nějaký čas v Damašku a počal hlásat slovo Boží. To se nelíbilo židovským obyvatelům Damašku a rozhodli se, že ho musí nechat zemřít. Šavel a jeho přátelé se to dozvěděli, ale už bylo pozdě. Brány Damašku byly hlídány a Šavel nemohl odejít. Ukryl se tedy v jednom domě blízko hradeb a v noci ho jeho přátelé spustili z otvoru v hradbách v koši. Tak se mu podařilo uprchnout z Damašku a nějakou dobu se skrýval v jeskyni blízko hradeb.
jeskyně
Šavel se stal stejně horlivým hlasatelem víry Kristovy, jako byl předtím jejím pronásledovatelem. Chtěl se připojit k apoštolům, ti však se ho obávali a nedůvěřovali mu. Pomohl mu Barnabáš. Uvedl ho k ostatním a přesvědčil je, že Šavel byl skutečně obrácen na víru a vyvolen, aby hlásal slovo Boží. Šavel pak přijal jméno Pavel. Kázal v mnoha zemích a obrátil na víru bezpočet lidí. Když roku 66 vypuklo v Palestině povstání proti Římanům, vyostřilo se i pronásledování křesťanů, kteří byli považováni za židovskou sektu. Pavel byl spolu s apoštolem Petrem jat, uvězněn v Římě a nakonec sťat.
K této historii se váže i výraz „ cesta do Damašku“, kde se Pavlovo osvícení stalo v mnoha jazycích symbolem moudrosti, požehnání a prozíravosti.