Masopust 2009
Masopust 2009
Po téměř dvouměsíční době příprav se konečně v sobotu dne 28.2.2009 uskutečnila pod záštitou našeho Zastupitelského úřadu naše druhá akce pro děti:
DĚTSKÝ MASOPUSTNÍ KARNEVAL
Kvůli loňskému zájmu jsme se letos rozhodly pozvat větší množství hostů, a proto jsme uspořádaly náš karneval v sálu hotelu Blue Tower.
Loni jsme seznámily přítomné s tradicí masopustu v obci Strání, letos jsme se snažily pozvaným hostům přiblížit život a dílo Aleny Skálové – známé české choreografky, která celý svůj život zasvětila českému folklóru a folklórnímu tanci.
Po filmové ukázce z jejího díla nastoupili animátoři, na které už naši nejmenší netrpělivě čekali.
Asi po hodině zábavného programu byla přestávka na pohoštění, ve kterém kromě slaného pečiva nesměly chybět ani tradiční české koblihy.
Po přestávce se losovala malá tombola, do níž nám přispělo jak Velvyslanectví České republiky, tak společnost Technoexport. Další hodina programu patřila opět klaunům, kteří si udrželi pozornost dětí až do konce.
I přes nepřízeň počasí, které nám opravdu nepřálo, byl sál téměř plný. Velmi jsme ocenily přítomnost krajanek z Homsu a krajanky z Jordánska, které obětavě přijely, což se nepodařilo hostům z Libanonu, neboť cesta z Beirútu do Damašku byla uzavřená kvůli sněhu.
Stejně jako loni jsme se snažily o mezinárodní účast a to zemí v rámci EU. Letos zvlášť vzhledem k českému půlročnímu předsednictví Evropské Unie. Dostavili se hosté z Polska, Řecka, Velké Británie, Bulharska, Německa a několik syrských přátel České republiky.
Podle reakcí přítomných soudíme, že naše akce byla úspěšná a rády ji příští rok zopakujeme, pokud to bude možné.
Věříme, že naší akcí pomáháme, aby se zvyky a tradice naší krásné země vryly do podvědomí našich potomků i přátel a hlavně – rozzářená očka dětí za to stojí!
Alena Skálová –
fenomén české choreografie
Skálová, Alena (roz. Špačková), choreografka, pedagožka, tanečnice,
narozena 11. 9. 1926, Ostrava,
zemřela 3. 2. 2003, Praha.
Alena Skálová pro nás objevovala to, co pamatujeme duší.
Objevovala pro nás folklór, který však nemá nic společného s folklórem – alespoň s tím, co mnohdy za folklór považujeme.Alena Skálová svým živým dílem ovlivnila pohled na lidové taneční umění tím, že sáhla hluboko - až k jeho historickým kořenům a objevila dosud neznámá témata. Inspirovala se díly českých klasiků, Erbenovými sbírkami tradic, písní, říkadel i pověstí, Ladovými obrázky neopakovatelně českých postaviček.
Jsou to poklady nám všem blízké, protože jsou to slova a nápěvy naší krve a naší duše, máme je v paměti i v srdci zděděné po našich pradědcích a prabábách, jenže dosud jsme o tom nevěděli.
Věci jmenuje pravými jmény: radost je červená a smutek je tma. Jsou to krevnatá, peprná a nevymáchaná slova, rychlé děje, pohansky sugestivní rituály, něžné vznešenosti a šelmovské rozpustilosti – symboly věčné touhy člověka po lásce a dobru.
Premiéry pořadů Aleny Skálové byly vždy beznadějně vyprodané, zájem neustále sílil a sklízela úspěchy na zahraničních festivalech v Evropě i za oceánem. Pořady jako Bláznův den, Úsměvy pana Lady, Album lidu pražského, Čertovská svita se skupinou Gaudeamus, nebo Masopust se staly synonymem vysoké profesionální práce a kvality i významnou avantgardou.
Její osobité choreografické invence tak v dobrém ovlivnily vývoj soudobé tvorby u nás.